Károlyi Marianna Unas és Shoprenter webáruház szakértő, tanácsadó, grafikus.
Tekintsd át szolgáltatásaimat, keress elérhetőségeimen!

A webshop nyitás első lépései

Elszántad magad a webáruházad elindítására?

Ebben a blogban arról írok, hogy milyen lépések szükségesek egy sikeres webshop nyitásához.

Mi legyen az első lépés, milyen webshop szolgáltatót válassz, milyen adózási formában érdemes működtetni egy webshopot, milyen adatszolgáltatási és egyéb kötelezettségeid merülnek majd fel, milyen hirdetési lehetőségek állnak rendelkezésre és általánosságban milyen megtérülésre számíthatsz, melyik hirdetési mód a leghatékonyabb, hogyan válassz termékeket, hogyan kerülnek fel az áruházba a termékek, stb...

Károlyi Marianna

Üzleti terv

Elsőként készíts egy üzleti tervet.

Számold ki, mennyibe kerül a webáruház indítás, mikortól várható bevétel, mennyibe kerül a hirdetési és üzemeltetési költség, valamint mennyibe kerül majd az adózási és egyéb költségek összessége. Ami marad, az a tiéd. Azonban eredmény csak hónapok múltán várható, ezt kalkuláld bele a tervezésbe. Ezek kiszámítása, modellezése már önmagában nagy kutatómunkát igényel, ha gyors tanácsot szeretnél, vedd igénybe tanácsadó szolgáltatásomat. Egy óradíjért cserébe nagyon sok munkát és pénzt takaríthatsz meg.

Vázold fel, mitől lenne jobb az általad tervezett üzlet a versenytársakétól.

Találj egy olyan termékkört, amit szívesen értékesítenél, és amivel azonosulni tudsz. Nem árt, ha értesz az általad kínált termékekhez legalább olyan szinten, hogy információval szolgálhass vásárlóidnak, ha érdeklődnek valamelyik árucikkedről.

Például ha villanyszerelő vagy, akkor ezen a területen érdemes keresgélned. Olyan webshopot nyiss, aminek van némi köze a szakmádhoz (online villamossági webshop, led webshop, stb.).

Természetesen nem feltétlenül szükséges értened minden termékhez amit árulsz, de alapszinten ásd bele magad a témába, tudj válaszolni a vásárlóidnak, ha szükséges.

Általánosságban az lenne a legjobb, ha teljesen egyedi terméket értékesítenél, de ez manapság majdnem lehetetlen, legalábbis nagyon nehéz.

A kiválasztott termék forgalmazásának lehetnek jogi feltételei (webáruház esetében nincs sok ilyen), ennek nézz utána. A forgalomba hozatal az más tészta, annak rengeteg követelménye van, de te forgalmazni fogsz terméket, és nem forgalomba hozni, ez nem ugyanaz. Amennyiben unión kívülről importálsz, akkor forgalomba hozol, ennek sok jogszabályi követelménye van, terméktípusokra bontva is. Unión belüli forgalmazás esetén nincs probléma a forgalomba hozatallal, de az adózási módokkal tisztában kell lenned (áfa tv.).

Piackutatás

Ha megvan a termékötlet, végezz piackutatást. Nézd meg, mennyien értékesítik ugyanazt a terméket. Ha túl sokan, inkább gondolkodj a terméken még kicsit.

Számold ki az online üzlet elindításának költségeit. Ebből kiderül majd számodra, mekkora tőke szükséges a webáruház üzemeltetéséhez az első hónapokban, amikor még várhatóan nem termel hasznot.

Ilyen költség például a kiválasztott bérelhető webshop motor háromhavi díja (persze akkor, ha emellett döntesz), ez nagyjából 80-100e Ft, valamint a webáruház kialakításának egyszeri költsége (amennyiben szakértőre bízod), ennek ára 100-150e Ft, valamint ha saját raktárkészletet tartasz, akkor a termék árának költsége lehet egy jelentősebb beruházás. Emellett kalkulálj hirdetési költséggel is, eleinte csak kisebb költségvetéssel, napi 3-5e Ft-tal indulj, aztán meglátod hogy érdemes-e emelni.

Ezeken kívül lesz adózási és könyvelői költséged is, ez vállalkozási formától függ. Az egyik legjobb döntés kezdetben az átalányadózós egyéni vállalkozás, mivel ha van máshol egy bejelentett főállásod, akkor 12 millió forint bevételig gyakorlatilag nulla forint adót kell fizetned.

Nagyon sok dolgon múlhat a kiválasztandó cégforma. Ha például nagyon sok terméket fogsz vásárolni áfásan, melynek visszaigényelnéd az áfáját, vagy nagyon nagy forgalomból csak kicsi árrésed várható, akkor jobb, ha kft-t alapítasz, vagy bt-t. (Utóbbinál a teljes magánvagyonoddal felelsz az égvilágon mindenért.)

Webshop szolgáltató kiválasztása

Nagyon lényeges, hangsúlyozom, nagyon fontos jól dönteni a webshop indításakor, hogy melyik webshop motorra fizetsz elő.

Több nagy szolgáltató van az online térben, komoly háttérrel, rengeteg integrált szolgáltatással és külsős pluginnal, viszonylag megfizethető havidíjjal.

DE!!

Előbb pontosan ismerned kell a tervezett portfóliódat, előre tervezned (legalább nagy vonalakban fel kell vázolnod) a jövőképedet a webáruházad termékkörét vagy szolgáltatásait illetően, mert ez határozza meg, hogy melyik webshop szolgáltatót kellene választani.

Ha megnézed az Unas vagy Shoprenter (két legnagyobb) bérelhető webshop szolgáltató csomagajánlatát, a rengeteg felsorolt funkció lehet hogy szimpatikus elsőre, főleg a kedvező árak tudnak egyik vagy másik szolgáltató felé billenteni, de nem az ár a legfontosabb. Amikor végignézed a hosszú funkciólistát, lehet, hogy a lényeget nem veszed észre. Ha rossz döntést hozol, utólag sokkal nehezebb lesz átköltöztetni egy már felépített webáruházat egy másik rendszerre. Nem lehetetlen, de jobb már az elején jól választani.

Mindkét webshop szolgáltató működését ismerem, el tudom mondani mindkettő gyengeségét és erősségét, illetve ár-érték arányban a te általad preferált termékcsoportra és szolgáltatásokra azonnali segítséget, tanácsot tudok adni arra vonatkozóan, hogy melyiket válaszd.

A Wordpress alapú WooCommerce webáruházakra itt nem térnék ki részletesen. Ingyenesnek vagy nagyon olcsónak tűnik az üzemeltetés, de nem az. A pluginek (egy jó webshophoz elengedhetetlen bővítmények) meglehetősen drágák, és állandó fejlesztést, karbantartást igényel egy ilyen webshop fenntartása. A woocommerce nem túl stabil, soktermékes webshopnak egyáltalán nem javaslom. Nem magyarországi működésre tervezték, a legtöbb magyar integráció hiányzik, neked kell leprogramoztatnod, megvásárolni plugineket, és a kezelése sem a legegyszerűbb.

Amennyiben webfejlesztő vagy programozó vagy, akkor viszont a WooCommerce vagy hasonló társai, vagy esetleg egy saját fejlesztésű webáruház neked való, ez nem kérdés.

A legtöbb webáruház tulajdonos nem programozó, csak egy átlagos halandó vállalkozó, ennek okán inkább a magyar bérelhető webáruházak irányába terelném a választást.

Az Unas és Shoprenter minden létező funkcióval felszerelt profi bérelhető webáruházakat kínál, megfizethető áron. Melyiket válasszuk, ez komoly kérdés, kérj tanácsadást.

Adózás és adatszolgáltatások

Ha kezdő vagy, akkor elég bonyolultnak hangzik az adózás és kötelező adatszolgáltatások sora.

Webáruházakra nézve kötelező az EPR (kiterjesztett gyártói felelősség rendszer) adatszolgáltatás, és bizonyos esetekben termékdíj fizetésre is kötelezett lehetsz (import esetén).

Mivel a webáruházadban bizonyára használsz majd csomagolóanyagot (buborékos fólia, futártasak, cellux, papír, stb.), így az EPR rád nézve kötelező. Regisztrálnod kell a MOHU és OKIRKAPU felületeire (könyvelőd segít ebben), és háromhavonta kell adatot szolgáltatnod (és fizetned) a felhasznált csomagolóanyagokról. Nyilvántartást is pontosan kell vezetned. Elég bonyolultnak hangzik, de ha egyszer túl vagy a regisztráción, a nyilvántartás vezetését egyrészt automatizálhatod is (ennek kialakítása nem olcsó), vagy manuálisan kell végezned ezt a feladatot.

A termékdíj fizetési és bevallási kötelezettség csak külföldről érkező csomagolóanyag, elem, stb. után kötelező.

Az adózási forma kiválasztása is meghatározó a webshop indításakor.

Amennyiben már van vállalkozásod, akkor be tudod integrálni a meglévő adózási formátumba, ha viszont új vállalkozást alapítasz a webáruháznak, akkor már előre tudnod kell, hogy milyen forgalmat szeretnél elérni, honnan szerzed be az árut (import, uniós vagy hazai beszerzés), és mindezek ismeretében kell ügyesen megválasztani az adózási formát. Ha tanácstalan vagy ezügyben, vedd igénybe tanácsadói szolgáltatásomat. Egy óradíjért cserébe jobban jársz, mint ha utólag kellene cégformát vagy vállalkozási adózási módot változtatnod.

Import és uniós beszerzés

Nagy fába vágod a fejszédet, ha importban gondolkodsz. Uniós áru beszerzése lényegesen egyszerűbb.

Magyar nagykereskedés lenne a legkézenfekvőbb, azonban tudjuk, hogy a magyar nagykereskedők minimális árrést adnak, amiből nehéz a működést finanszírozni, de persze nem lehetetlen. Nagyon sok webshop vásárol magyar nagykereskedőktől, és ha sikerül nagy forgalmat elérniük, akkor nyereséggel tudnak működni.

Uniós termékbeszerzés:

A NAV-tól igényelned kell egy közösségi adószámot, ezt pár nap alatt megküldi a NAV. A közösségi adószám birtokában gyakorlatilag bárhonnan vásárolhatsz unión belül áfamentesen. Tévedés azonban azt hinni, hogy akkor nem kell befizetned az áfát. A havi könyvelésbe minden uniós beszerzés áfamentes tétel áfáját be kell állítanod, majd levonásba helyezheted (ha volt bevételed amiből levonhatod).

Az import (unión kívüli árubeszerzés) nagyon bonyolult folyamat. Kell kérned EORI számot, ami lényegében megegyezik a VPID számmal. Ez az unión kívüli tranzakciók azonosítására szolgál.

Import esetén a vámkezelés során kell áfát (és 150 EUR felett vámot) fizetned.

Kínai vagy egyéb közösségen kívüli országból történő termékbeszerzéskor csak olyan eladótól vásárolhatsz, amelyik feltünteti a számládon az Eori számodat, minden adatot megad a számlán a behozatalhoz, és főleg kapsz tőle számlát. Ezért a legtöbb kínai áruháztól nem rendelhetsz hazai értékesítésre termékeket, hiszen nem adnak céges számlát, és így hazai forgalomba sem tudod helyezni a terméket. Nyilván van olyan kínai nagykereskedő, amelyik minden kritériumnak megfelel és forgalomba tudod helyezni a termékeket, de a termékek után mindenképpen áfát és vámot kell fizetned, amiket itthon nem állíthatsz levonásba. Hamarosan a kis értékű küldemények vámmentessége is megszűnik.

Import beszerzésnek további korlátja, hogy számos termékcsoport CE és egyéb uniós szabvány szerinti jelölésre kötelezett. A legtöbb kínai gyártó nem felelteti meg a termékeit az uniós szabványoknak, többek között ezért tudnak ilyen olcsón gyártatni és forgalmazni. Az uniós bevizsgáltatások rendkívül drágák, és nagyon sokféle termékcsoportot érintenek. (A teljesség igénye nélkül pár ilyen termékcsoport: az összes elektronikai alkatrészt tartalmazó termék, gyerekjáték, optikai és orvosi eszközök, még a napszemüveg is).

Teljesen elfogadhatatlan egyébként, hogy bárki árulhat jelöletlen, bevizsgálatlan termékeket magyar magánszemélyeknek - az uniós és magyar vállalkozókon kívül. Ezt én nem értem, és elfogadni sem tudom, bár kénytelen vagyok.

Az áruház tervezése, felépítése, kategóriafa és SEO, termékleírások

A marketing alapú, reklámpszichológiára épülő webshop felépítése nem egyszerű feladat. Figyelni kell a hibátlan, esztétikus megjelenésre, ízléses bannerekre, valamint helyes elhelyezésükre.

A kategóriákat már a kezdetekkor a Google kereső irányelveinek legjobban megfeleltetve kell felépíteni. Erről majd külön blogban írok.

A termékeket, a termékképeket úgy kell elnevezni, hogy a Google könnyen tudja majd értelmezni és beindexelni. Hangsúlyos, világos, egyértelmű terméknevek kellenek majd.

A termékleírás és seo szempontoknak való megfelelés a legfontosabb a termékek létrehozásakor. Már a webshop indítás elején kiemelten fontos a megfelelő kategórianév, terméknév, termékek leírásának SEO alapelvek szerinti megfeleltetése. Ez elég bonyolult tudomány, többszáz oldalas tanulmányok olvashatóak a SEO tartalommarketingről az interneten.

Mesterséges intelligencia

Az AI alapú szövegírás egyre jobban terjed nem csupán webáruházak, hanem minden fronton. Ennek egyébként sok hátránya is van, de erre itt nem térnék ki.

Jól jöhet a mesterséges intelligencia tartalomgyártáskor, adhat új tippeket a termékleírásokra vagy blogokra, de alapvetően nem elég csak erre hagyatkozni. Ezeket az ai által generált szövegeket teljesen át kell írni, stilizálni, kivenni belőle az ismétléseket, a magyartalan kifejezéseket, és emberibbé kell tenni a fogalmazást. Nem pótolja a fantáziádat és egy jó SEO szakembert.

Ha fentieket nem tartod be, a google nem fogja indexelni a tartalmaidat, és organikusan nem tudsz majd látogatót szerezni, csak fizetett hirdetéssel. Mivel a fizetett hirdetések nagyon drágák, ezért tudni kell az átlagos kattintási árakat, megtérülési szorzókat, ismerni kell a hirdetési költségeket és hozamokat. Ha ezekkel nem vagy tisztában, előbb kérj tanácsot egy órás tanácsadásom keretében.

Ha nincs anyagi kereted profi SEO szakemberekre (elég borsos árat kérnek egy weboldal, főleg egy webáruház havi szintű keresőmarketing és tartalommarketing szolgáltatásért), akkor kénytelen leszel legalább alapszinten tájékozódni a megfelelő szövegírás, kategória leírás, kulcsszó kutatás, linképítés témakörben.

Nagykerhalmozás, dropshipping, nekem is lesz plázám...

Első olvasásra úgy tűnik, jó ötlet lenne egy feed-integrációs szolgáltatótól gyorsan behúzni több nagykereskedés termékeit, és két nap alatt készíteni egy saját webplázát. Ha azonban belegondolunk a működésbe, sok probléma merülhet fel.

A nagykereskedések nem szállítanak ingyen (kivéve a nagyobb értékű árukra, bizonyos esetekben).

A nagykereskedők közül kevesen vállalják a dropshippinget (helyetted becsomagolják és kiküldik a terméket a vásárlónak, tehát nem is látod fizikailag a megvásárolt árut).

Ha vásárolnak az áruházadban például egy kenyérpirítót X nagykereskedéstől, és egy csavarhúzót Y nagykereskedéstől, akkor neked mindkét nagykereskedőtől be kell szerezned az árut, és mindkét nagykereskedő szállítási költségét ki kell fizetned ahhoz, hogy egyetlen vásárlód rendelését teljesítsd. Azonban te csak egy szállítási költséget kérhetsz a vásárlótól, így a hasznodat nagyjából el is buktad a vegyes kosár miatt.

Bár léteznek megoldások bizonyos feed integrátor szolgáltatóknál a vegyes kosár problémájára, de a jó marketingszöveg mögött a valóság egyelőre az, hogy az összegyűjtött csomagszállítás csak egy-két nagykereskedő esetében valósul meg.

Fenti problémákon kívül sok nagykereskedőnél eleve magas a szállítási költség, még minimális vásárlási érték is van, tehát mondjuk csak 50 ezer ft felett vásárolhatsz (szerencsére ebből egyre kevesebb van).

Minden kiválasztott nagykereskedővel le kell szerződnöd, van ahol havidíjat kérnek a forgalmazásért cserébe, van ahol minimum vásárlási kötelezettséged lesz, és van ahol nem lesz kötelezettséged, viszont nagyon kicsi lesz az árrésed, amivel semmit sem tudsz majd kezdeni.

Összegezve azt mondanám, nagyon nézz körül, gondosan kell megválasztani a partnereket, és nem árt némi saját készletet is tartani, hiszen akkor gyorsabb leszel a versenytársaknál, ha mindent raktáron tartasz. Ehhez persze tőke kell, tudom. 

Amikor kialakítod a webshopot, legyen egyedi, figyelemfelkeltő, szimpátiát és bizalmat ébresztő. A kategóriafa legyen nagyon egyértelmű, minden termék legyen nagyon könnyen megtalálható. A termékek leírása legyen seo-barát, a kategória leírások egyszerre feleljenek meg a google irányelveinek, seo-nak, és a vásárló igényeinek.

Én segíthetek létrehozni egy ilyen webáruházat. Felépítem a webshopodat a nulláról, és betanítom a működését is. Nézd meg ITT ajánlatomat.

A termékfotók legyenek nagyon profik, ha készen kapod őket, az a legjobb, ha neked kell képeket készíteni, az bizony nem egyszerű, és nem olcsó. Ez egyébként termékfüggő, mert van olyan termékcsoport, ahol nem a kép minősége a legfontosabb szempont (például egy mosópor), de elég sokféle terméknél (például divatipar) sajnos kiemelt szempont, és elsődleges eladásösztönző a profi fotó, és manapság már videó is kellene a termékekhez.

Ha kevés termékkel indulsz, akkor könnyebb feladatod lesz, mert csak pár terméket kell fotózni és videózni.

A termékfotózásról és termékvideókról külön blogot írok.

Ha kevés a tőkém, de webáruházat szeretnék, mit csináljak?

Elsőként kérj tőlem egy óra tanácsadást, mielőtt végeláthatatlan ámokfutásba kezdenél, kibérelnél olyan szolgáltatót amelyik végül mégsem lesz megfelelő a céljaidnak, kérj tanácsot mielőtt előfizetnél mindenféle pluginra, kiegészítőre, plusz szolgáltatásokra és mielőtt kidobnál az ablakon sokszázezer forintot elrontott marketingre, hirdetésre, és még sorolhatnám a rengeteg melléfogást, amit egy kezdő webáruház tulajdonos elkövethet. Beszélgess egy órát velem, meglátod megtérül majd az óradíjam.

Ha nem tudom egyedül elvégezni ezt a sok feladatot, hová fordulhatok?

Hozzám. Szolgáltatásaim menüben láthatod, mennyi mindenben tudok neked segíteni, a tanácsadáson, rendszeroktatáson és betanításon és webáruházad kialakításán, készítésén kívül termékfeltöltésben, tartalommarketingben, üzemeltetésben, hirdetéskezelésben, seo szövegírásban, nagyker integrációban, nyomdai kivitelezésben és grafikai munkákban.